Koti itsenäisessä oikeusvaltiossa Paremmat palvelut pienemmillä veroilla ei ole utopia

Espoolaisten veroja voidaan alentaa

  • 2009 Espoon valtuusto päätti korottaa kuntaveroa väliaikaisesti vuoden ajaksi. Lupausta ei ole pidetty. Nyt se on lunastettava.
    2009 Espoon valtuusto päätti korottaa kuntaveroa väliaikaisesti vuoden ajaksi. Lupausta ei ole pidetty. Nyt se on lunastettava.

Paremmat palvelut pienemmillä veroilla ei ole utopia. Espoo voisi olla tästä hyvä esimerkki. Espoo voisi myös pitää valtuuston vuonna 2009 kuntalaisille antaman lupauksen, että vuoden 2010 kuntaveron korotus 17.75 prosenttiin oli vain vuoden kestävä väliaikainen kiristys.

Kuitenkin Espoon valtuusto on rikkonut 2009 antamansa lupauksen. Valtuusto on 2013 jopa kertaalleen korottanut veroastetta lisää, aina nykyiseen 18.00%:iin. Nyt punavihreä rintama haluaa jatkaa samalla tiellä, ja vaatii verorasitusta entisestään ylös.

Veronkorotuksista huolimatta Espoosta on lyhyessä ajassa tullut Suomen velkaisin kunta. Tästä ykkössijasta aiotaan myös pitää tiukasti kiinni. Valtuustolle on esitetty hyväksyttäväksi talouskehys 2019-2021, joka lisää kuntalaisten velkataakkaa peräti miljardilla (1 000 miljoonaa!) eurolla kolmen seuraavan vuoden aikana.

Espoon velan lisäys johtuu nyttemmin virheellisiksi tunnustettujen kustannusarvioiden pohjalta tehdyistä metropäätöksistä, joilla on heikennetty monien espoolaisten joukkoliikennepalveluja.

Nyt valtuuston enemmistö aikoo jatkaa samalla linjalla. Talouskehykseen sisältyy vuosittaisia miljoonien investointeja Kehä I:n jatkotunnelointiin, jolla heikennetään espoolaisten tieliikenteen sujuvuutta.

Olen Siniseen valtuustoryhmään kuuluvien ryhmätovereideni kanssa vastustanut virheellisiä raideliikenneinvestointeja.

Esitän valtuustossa, että Espoo luopuu Kehä I:n kattamisinvestoinneista, ja että näin säästyvät varat käytetään kuntalaisten palveluihin ja veroprosentin alentamiseen.

Paremmat palvelut pienemmillä veroilla ei ole utopia. Espoo voisi tarjota asukkailleen Euroopan parhaat kuntapalvelut Suomen alhaisimmalla veroäyrillä. Siksi Sininen valtuustoryhmä hylkää liikenteellisesti suorastaan haitalliset infrainvestoinnit ja esittää veroprosentin alentamista 17.75 prosenttiin vuonna 2019. Samalla Siniset tukevat lisäinvestointeja kouluihin ja päiväkoteihin.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (7 kommenttia)

Käyttäjän TeppoSyvril kuva
Teppo Syvärilä

Koska Espoo oikeasti ryhtyy taistelemaan huonoa sisäilmaa vastaan,kuinka kauan ihmisten pitää altistua sille? Useat Espoon omat rakennukset ovat myrkyllisiä ja henkilökunta ja asiakkaat oireilee. Kyse ei ole vain kouluista, esim vammaispalvelut paikat suurilta osin ovat epäterveellisiä.

Miksi asiaa vähätellään?

Käyttäjän JukkaKilpi kuva
Jukka Kilpi

Espoon talouskehys sisältää tähän miljardin investoinnit. Esimerkiksi Vantaan vastaavat investoinnit ovat tästä vain murto-osa. Espoo satsaa jättimäisesti myös oikeisiin asioihin. Mutta sen lisäksi myös aivan vääriin. Esimerkiksi Kehä I on valtion maantie. Miksi sen päälle pitäisi rakentaa sadoilla miljoonilla kattoa, ja samalla sotkea liikenne?

Käyttäjän TeppoSyvril kuva
Teppo Syvärilä

Kehä 1 tunneli ei juuri sotke liikennettä tulevaisuudessa. Rakennus vaiheessa kyllä.

Käyttäjän JukkaKilpi kuva
Jukka Kilpi

Leppävaaran tunneli sotkee jo liikenteen aamuin illoin. Ja se on vain tunnelinpätkä Keilaniemeen verrattuna. Kohta autoilijat tietävät todellisuuden, kunhan tunneli aukeaa...

Käyttäjän KH kuva
Kalevi Härkönen

Espoota on pitkään rakenettu yksityisautoilun ehdoilla. Kun nyt väkiluvun kymmeniä vuosia jatkunut kasvu jatkuu eikä loppua näy, on hieno asia että tästä Suomen Los Angelesista aletaan viimein rakentaa oikeaa kaupunkia metron ja tulevan pikaratikan myötä.

Mutta sellaisen maan arvo, jonka vieressä pauhaa 6-kaistainen valtaväylä, ei ole asumiskäytössä korkea. Väylä myös rikkoo kaupunkirakenteen. Vanhojen ihanteiden johdosta meillä onkin näitä asfalttikenttiä ihan väärissä paikoissa, kuten olisi ollut mm. Keilaniemen metron edusta.

Espoo voi sitäpaitsi rahoittaa merkittävän osan kattamiskustannuksista hankkeden johdosta syntyviä rakennusoikeuksia myymällä.

Käyttäjän JukkaKilpi kuva
Jukka Kilpi

Maanmyyntitulot ovat vuosia jääneet tavoitteista. Kaavoitus voidaan hoitaa ilman järjettömän kalliita ja liikenteellisesti haitallisia valtion maanteiden tunnelointia kaupungin verovaroilla.

Käyttäjän KH kuva
Kalevi Härkönen

Keilaniemen tunneloinnin aikanaan sanottiin tapahtuvan liki kustannusneutraalisti.

https://www.lansivayla.fi/artikkeli/269229-hinta-a...

Kyllä, tunnelointityömaa haittaa autoilijoita. Mutta kaupungeissa yksityisautoilun osuus kokonaisliikennesuoritteesta onkin vähäinen. Mainituilla alueilla sen vaikutus alueen viihtyisyyteen on sitten sitäkin suurempi.

Toimituksen poiminnat