Koti itsenäisessä oikeusvaltiossa Paremmat palvelut pienemmillä veroilla ei ole utopia

Espoon metrosotku tuottaa valeuutisia

  • Espoon valtuusto hylkäsi 20.8.18 Jukka Kilven (sin) esityksen taksien hyödyntämisestä Espoon liikenneongelmien ratkaisussa.
    Espoon valtuusto hylkäsi 20.8.18 Jukka Kilven (sin) esityksen taksien hyödyntämisestä Espoon liikenneongelmien ratkaisussa.

Metro teki ennen niin vauraasta Espoosta nopeasti Suomen velkaisimman kunnan. Samalla se pilasi joukkoliikennepalvelut suurelta osalta espoolaisia. Latokaskesta kestää matka Kamppiin kauemmin kuin Hämeenlinnasta.

Ongelmat johtuvat paljolti siitä, että Espoo on luovuttanut joukkoliikenteen järjestämisen monopolin ylikunnalliselle Helsingin Seudun Liikenteelle eli HSLlle.

Tilanteen korjaamiseksi HSL:n monopoli olisi murrettava. Tähän avaa mahdollisuuden heinäkuussa voimaan tullut uusi liikennekaarilaki. Se vapauttaa taksiliikenteen palvelut, joita voidaan käyttää joukkoliikenteen järjestämisessä. Enää ei kaikessa tarvitse kysyä lupaa HSLltä.

Tämän mahdollisuuden hyödyntämiseksi tein muutama viikko sitten kaksi valtuustotoivomusta:

1) Espoon bussipysäkit avataan kaikkien liikennepalvelujen tarjoajien käyttöön.

2) Valtuusto toivoo, että kaupunki pikaisesti selvittää kaupungin mahdollisuudet parantaa metron liityntäliikenteen ja Helsinkiin suuntautuvan suoran joukkoliikenteen palvelutasoa poistuneita suoria bussilinjoja korvaavan liikennekaaren mukaisesti järjestetyn tilausliikenteen avulla.

Valitettavasti valtuuston enemmistö hylkäsi nämä esitykseni. Vastaan äänesti osa Kokoomusta sekä ruotsalaiset ja suurin osa vihreistä ja vasemmistosta.

Uskon, että esitykseni olivat hyviä vaikka niitä ei hyväksytty. Sellaista politiikka vain on: jos väärä puolue tekee oikean esityksen niin se todennäköisesti kaatuu.

Siksi olen iloinen siitä, että Helsingin Sanomien mukaan Kokoomus on nyt ideoinut ratkaisun metron Espoossa aiheuttamaan joukkoliikenteen palvelutason heikkenemiseen: uuden joukkoliikennekaaren mahdollistamat kimppataksit. https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005803223.html

Kokoomus siis haluaa nyt omia nimiinsä ehdotukseni, jota Kokoomus oli valtuustossa kaatamassa vain viikkoa aiemmin! Ei siinä mitään, sellaista politiikka on ja tulen mieluusti tukemaan Kokoomuksen esitystä.

Mutta se mikä asiassa jää kaivertamaan, on maan suurimman päivälehden valeuutisointi aiheesta. Aloitteeni Kokoomuksen nimiin kirjaavan Hesarin uutisen laatinut toimittaja Marjaana Varmavuori oli läsnä valtuuston kokouksessa, jossa kokoomuslaiset äänestivät tekemääni kimppataksit mahdollistavaa aloitetta vastaan. Hän ei kuitenkaan valtuustossa tekemästäni esityksestä eikä siitä käydystä äänestyksestä uutisoinut mitään. Sen sijaan Marjaana Varmavuori nyt julistaa jutussaan, että taksipalvelujen käyttö Espoon joukkoliikennepalvelujen parantamiseen on Kokoomuksen idea.

Toimittaja Marjaana Varmavuorelta ei odottaisi valeuutisten levittämistä. Olen kuvitellut, että hänen lehtensä pitää tärkeänä tosiasioiden tuomista esiin uutisoinnissaan. Mutta ainakin Espoon joukkoliikennettä koskevassa uutisoinnissa Helsingin Sanomat on nyt ylittänyt rajan ja siirtynyt totuuden jälkeiseen aikaan.

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (3 kommenttia)

Pekka Iiskonmaki

Miksi pääkaupunkiseutu on rakennettu niin hajalleen ja miksi keskellä Helsinkiä on suuri korpialue?

Käyttäjän eskotnurminen kuva
Esko Nurminen

Ei keskuspuistoon pidä koskea.

Käyttäjän eskotnurminen kuva
Esko Nurminen

Jukka Kilpi voisi vaatia oikaisua HS:lta. Kun vaatii, niin jatkossa aletaan olla tarkempia.

Muuten Sari Essayah haastattelussaan kertoi että kokoomus omi KD:n perusturvamallin. KD:n aloitteesta ei juuri uutisoitukaan. Kokoomuksen kyllä.

Toimituksen poiminnat