Metrotyöt seis: Palvelutaso ylös, verot ja velka alas!

Länsimetro on toiminut kolme kuukautta. Suurelle osalle espoolaisia se on merkinnyt hankalampia työmatkoja. Merimaisemat ovat vaihtuneet tunneliseiniin. Rahaa tähän saavutukseen on palanut reilu tuhat miljoonaa euroa.

 

Länsimetron jatkon louhinta Matinkylästä Espoonlahteen alkaa valmistua. Espoolaisten rahaa nämä jatkotunnelit ovat tähän mennessä vaatineet 355 miljoonaa euroa. Nyt kaupunginvaltuustolle on annettu hyväksyttäväksi uusi kustannusarvio Länsimetron jatkon valmiiksi tekemisestä. Hintalappu nousee 1159 miljoonaan aiemmasta 801 miljoonasta eurosta.

 

Metron jatkorakentaminen maksaa siis 358 miljoonaa enemmän kuin aiemmin on esitetty. Se kaikki tulee espoolaisten maksettavaksi. Eikä tämä varmaan edes riitä. Uusi kustannusarvio ei esimerkiksi sisällä rakennusaikaisten lainojen korkokustannuksia, jotka ovat kymmeniä miljoonia.

 

Onko tälle mitään tehtävissä? Jos maito on läikkynyt ja kuppi nurin, niin minkäs sille voi?

 

Kyllä voi. Metron jatkossa on tunnelien louhinta valmiina. Ne tunnelit eivät häviä minnekään, eikä niiden varastointi maksaisi mitään. Otetaan mallia Helsingistä, joka on louhinut metrotunneleita varastoon esimerkiksi Munkkivuoren ostoskeskuksen ja Pasilan aseman alle. Pannaan metrotyöt poikki, ja annetaan Länsimetron jatkotunnelit lahjaksi tuleville sukupolville. He voivat aikanaan päättää, tarvitsevatko metroa Espoonlahteen ja onko heillä siihen varaa.

 

Nykyiset espoolaissukupolvet ansaitsevat parempaa, kuin 800 lisämiljoonan pulittamisen metron jatkon rakentamiseen. Ilman Länsimetron rakentamista Espoo olisi käytännössä nettovelaton kaupunki. Metrotöiden pysäyttäminen nyt poistaisi 800 miljoonan uudet metrovastuut rasittamasta kaupungin taloutta. Se avaisi huikean näkymän: espoolaisten palveluja voitaisiin parantaa rytinällä. Samalla veroja voitaisiin laskea, ja Espoon velkaantumisen kasvu taittaa.

 

Metro on investointi, sanotaan. Mutta suureelliset liikennehankkeet eivät ole ainoa investointien muoto. Myös kuntalaisille tarjottavat palvelut ovat investointeja. Nyt infraa rakennetaan siinä tahdissa, että se kurittaa kaupunkilaisia. Palvelut ja asumisviihtyisyys kärsivät, talous kärsii. Espoo -konsernista, johon Länsimetro kuuluu, on nopeasti tullut maan velkaisin kaupunki.

 

Mitä mahdollisuuksia metron jatkon rakentamisen pysäyttäminen avaisi? Mihin lisääntynyttä talouden liikkumavaraa Espoossa voitaisiin käyttää? Siitä voitaisiin vaikka julistaa kuntalaisille ideakilpailu. Tässä alkajaisiksi minun ehdotukseni, jota olen kernaasti valmis kehittämään kun parempia ajatuksia esitetään:

 

Espoon koulujen korjauksiin ja rakentamiseen lisää 50 miljoonaa.

Espoon liikuntapaikkoihin lisää 50 miljoonaa: jalkapallostadion, jäähälli, Tapiolan uimahalli.

Suorat bussilinjat heti toimimaan Espoonlahdesta, Keski-Espoosta ja Pohjois-Espoosta. Ehkä 10 v. aikana n. 20-50 miljoonaa.

Kuntaveroprosentin alentaminen 10 vuoden ajaksi 300 miljoonaa.

Velkaantumisen taittaminen laskuun, 300 miljoonaa vähemmän uutta velkaa.

Vanhustenhuollon ja terveydenhuollon palveluihin lisää 50 miljoonaa.

 

Paremmat palvelut pienemmillä veroilla ei ole utopia. http://jukkakilpi.puheenvuoro.uusisuomi.fi/234099-raja-kasvulle-paremmat…

Espoo voisi tarjota asukkailleen Euroopan parhaat kuntapalvelut Suomen alhaisimmalla veroäyrillä. Se on mahdollista, jos valtuusto niin haluaa – ja maltti voittaa metromanian.

Siksi seuraavassa Espoon kaupunginvaltuuston kokouksessa esitän länsimetron jatkon rakennustöiden lopettamista.

JukkaKilpi
Sitoutumaton Espoo

Espoolainen filosofian tohtori ja yrittäjä. Suomen Asumisoikeusasukkaat ry:n puheenjohtaja 2011-2015. Liiketoiminnan etiikan ja käytännöllisen filosofian dosentti.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu