Koti itsenäisessä oikeusvaltiossa Paremmat palvelut pienemmillä veroilla ei ole utopia

Metro Tapiolaan 7.00: miljarditunneli ja sen jatkot

  • Aamumetro Tapiolaan. Hieno kokemus vanhalle tapiolalaiselle. Omassa junassa Tapiolan keskustaan :)
    Aamumetro Tapiolaan. Hieno kokemus vanhalle tapiolalaiselle. Omassa junassa Tapiolan keskustaan :)

Tänään tuli aamulenkkiini hauska mutka tunnelissa. Otin Otaniemestä metron Tapiolaan klo 7.00, pari tuntia sen jälkeen kun liikenne asemien välillä alkoi. Tapiolassa melkein koko ikänsä asuneelle hieno kokemus. Junalla Tapiolan keskustaan, vieläpä lähes ainoana matkustajana!

 

Metro on hyvä kyyti kun se viimein toimii. Vaikuttavaa maanalaista insinöörityötä ja arkkitehtuuria. Valitettavasti rakentamisen johto ja päätöksenteko ei ole ollut yhtä vaikuttavaa. Aikataulujen ja kustannusarvioiden pettäminen on parissa vuodessa tehnyt Espoosta Suomen velkaisimman kunnan. Vastuu tästä on viime kädessä poliittisten päättäjien, jotka eivät ole riittävän tiukasti vaatineet totuudenmukaisia suunnitelmia ja niiden noudattamista. Poliitikot tosin viime kädessä vapauttaa vastuusta kansanvallan perimmäinen totuus: espoolaisten  selvä enemmistö on vaaleissa äänestänyt poliitikkoja, jotka ovat puoltaneet Länsimetron kustannusylityksiä.

 

Espoon 2018 talousarviota valtuustolle esitellessään kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä kertoi, että metron kakkosvaiheen kustannukset tullaan ylittämään vastaavassa suhteessa kuin nyt avatun ykkösvaiheen kohdalla tapahtui. Länsimetron Matinkylästä Kivenlahteen ulottuvan kakkosvaiheen osalta tämä tarkoittaa ehkä noin 500 miljoonan lisäkuluja. Tämä tietää jokaiselle espoolaiselle 1 500 euron lisälaskua, kolmen hengen perheelle melkein viittä tonnia. Se maksetaan ottamalla lisää velkaa, ehkä myös korottamalla veroja.

 

Näitä metron tulevia lisäkuluja ei ole huomioitu kaupunginvaltuuston käsittelyyn  kohta tulevassa vuoden 2018 talousarviossa, eikä samassa yhteydessä käsiteltävässä pitemmän ajan taloussuunnitelmassa. Mutta maksuun kaikki metroeurot tulevat varmasti. Eli Espoo tulee jatkossakin olemaan Suomen edelläkävijäkaupunki - myös velanotossa.

 

Espoon taloutta ja palveluja uhkaavat kuitenkin vielä paljon metroa suuremmat uudet raideliikennehankkeet. Uudenmaan Liitto ajaa junatunnelin rakentamista Tallinnaan. Kustannusarvio 15-20 miljardia, esittäjästä riippuen. Päättäjille markkinoidaan myös ns. tunnin ratayhteyttä Tukholmaan. Alustava kustannusarvio ratatöistä Suomessa 7 miljardia euroa. Näiden hankkeiden yhteenlaskettu loppusumma on jo tässä vaiheessa samaa luokkaa kuin puolet koko Suomen valtion vuotuisesta budjetista. Varsinkin Tukholman tunnin junan kohdalla on ilmeistä, että hankkeen todelliset kokonaiskustannukset ovat paljon suuremmat kuin mitä hankkeen lobbarit nyt esittävät.

 

Espoolaista kohti Tallinnan tunnelin ja Tukholman ilmajunan hintalappu on jo nyt satatuhatta euroa. Kolmen hengen perheelle näiden uusien raideriemujen kustannusarvio on siis ison perheasunnon hinta! Jos kustannuksia jakaisivat kaikki uusmaalaiset, olisi keskivertoperheelle tuleva lasku vieläkin lähes lähiöyksiön hinnoissa. Äänestäjän kannattaa tämä muistaa, kun maakuntavaalit lähestyvät! Maakuntavaltuutettuna ja kaupunginvaltuutettuna teen ainakin itse voitavani, jotta uusiin raidehankkeisiin ei tunneloida veronmaksajien varoja.

 

Länsimetron rakentamispäätökset on tehty, ja kuntalaiset ovat vaaleissa antaneet tukensa metron kannattajille. Oma valtuustoryhmäni on ollut metrokriittinen. Siitä huolimatta toivon Länsimetron toteuttavan siihen ladatut odotukset. Meillä on nyt hieno metro. Iloitaan siitä :) Ja torjutaan samalla tulevat megaraidehankkeet, joihin kuntalaisten eurot halutaan tunneloida.

 

Paremmat palvelut pienemmillä veroilla ei ole utopia. Se on tavoite, joka vaatii vain malttia ja järkeä jättimäisistä infrarakentamisen investoinneista päätettäessä.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (18 kommenttia)

Käyttäjän kosonenjuhapekka kuva
Juha-Pekka Kosonen

Metron välittömät vaikutukset saattavat näkyä jo heti ensi maanantaina Länsiväylällä, jossa jo vaikkapa 5% pudotus automäärissä olisi todella toivottua. Mitä enemmän ihmiset käyttävät metroa, sitä enemmän yhteiskunta säästää. Päivänselvää on, etteivät westendiläiset ja haukilahtelaiset luovu Audeistaan, mutta esim. Matinkylästä saattaa metroon olla jopa tunkua, samoin Otaniemestä ainakin tiettyinä kellonlyöminä.

Mitään ei saa ilmaiseksi, eikä järjettömiin investointeihin kannata lähteä. Ihmettelen silti, mitä mieltä on kritisoida jälkikäteen nyt vihdoinkin avattua ja toimivaa metroa?

Metro on toimiessaan todella mahtava ja nopea väline liikkumiseen paikasta a) paikkaan b). Vaikka nyt lauantaiaamulla metrossa oli tilaa, niin se on vain tilapäistä. Käyttöaste nousee sitä mukaa, kun ihmiset tottuvat metroon. Espoon kultarannikolla raideliikenne on toki hieman outo lintu, kun kiskot ovat tähän saakka kiertäneet enempi kurjaliston asuttamien lähiöiden kautta.

Käyttäjän rutanen1965 kuva
Jari Rutanen

+ pääosa linja-autoista taitaa hävitä länsiväylältä.

Odotan suurella mielenkiinnolla metron kokeilua seuraavalla Espoon reissulla.

Hyvä hanke jokatapauksessa. Mutta yleisestiottaen projektitoiminnan jatkuva ontuminen Suomesa on kyllä huolestuttava ilmiö.

Käyttäjän PekkaMansala kuva
Pekka Mansala

Joku on jo laskenut metron olevan tähänastisia kulkuneuvoja hitaampi yhteys, paitsi jos asuu aseman lähellä.
Siis vaihdot vievät aikaa.

Miljardilla useimmille hitaampi yhteys ? Varmaan jollekin kannattavaa. Tokkopa kuitenkaan veronmaksajille ja matkustajille ?

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Ainakin etukäteen on arveltu, että monesti yhteydet hidastuvat.
http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/395317-la...

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän pasikayhko kuva
Pasi Käyhkö

Tämä on sinisen usvan jälkijättöistä horinaa.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Käyhkö taitaa olla mieltynyt venäläistyyliseen maan tapaan.
http://kalevikamarainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/2...

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän pasikayhko kuva
Pasi Käyhkö

No onhan tuo Venäjä jollain lailla kehittynyt viimeisen vallankumouksen jälkeen.
Mutta sitä samaa ei voi sanoa sinisten ja kepulaisten maailmankuvasta eikä kepulaisista kunnista, joihin valtionosuuksia mätetään kuin Molokin kitaan

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen Vastaus kommenttiin #7

Tapa, jolla myös valtion rahaa mätetään kuin Molokin kitaan on pääkaupunkiseudulla vain erilainen ja siitä metro on hyvä esimerkki.

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän pasikayhko kuva
Pasi Käyhkö Vastaus kommenttiin #8

Erona on vain se, että täällä investoinneilke lasketaan kuoletusaika. Toiseksi jokainen espoolainen vauvasta vaariin osallistuu 780€:n summalla vuosittain valtionosuuksien maksamiseen maaseudun kuntiin.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen Vastaus kommenttiin #10

Se on tullut selväksi, että Käyhkölle sopii venäläistyylinen leväperäinen asioiden hoitotapa, joten eipä tässä sen enempää.

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän Jukka Konttinen kuva
Jukka Konttinen

Säästö tulee espoolaisille metromatkustajille jos malttavat jättää vaikka sen Audin kotiin. Auton jälleenmyyntiarvo laskee huimasti ajokilometrien mukaan, samoin kasvavat huolto- ja ylläpitokulut sekä pysäköintimaksut. Autoilu ruuhkaisella pk-seuduilla ei muutenkaan ole paras vaihtoehto useinkaan.
Ja jos auton hankkimisen tarve peräti poistuu, seisomaan parkkipaikalle 95 % ajasta. Jälleenmyyntiarvo laskee jo kun auton ajaa ulos liikkeestä.

Vaikka ymmärrän toki ettei vauras espoolaispoliitikko-blogisti autostaan luovu metron takia, mukavuussyistä. Audikuskina itsekin.

Esimerkiksi oman työreissuni Aalto-yliopistoon harkitsen tekeväni julkisilla, juurikin koska metrolla pääsee sukkelasti päärautatieasemalta Otaniemeen.

Käyttäjän JukkaKilpi kuva
Jukka Kilpi

Jos kommentaattori minua tarkoittaa, niin en kyllä Audilla aja. Mulla on Cadillac :)

Käyttäjän PekkaMansala kuva
Pekka Mansala

"Ja jos auton hankkimisen tarve peräti poistuu...".
Metrolla siis pääsee minne tahansa ? Mökillekin ? Kaverin luokse Tikkurilaan ? Lasten harrastuksiin ?

Käyttäjän seppo1100 kuva
Seppo O. Saarela

Vielä muutama lisäkommentti Siemensistä, jotta kaikki tietäisivät millaisesta yhtiöstä on kysymys. Yhtiö on omassa historiikissaan myöntänyt käyttäneensä keskitysleirivankeja tehtaissaan.

.......................

"Siemens was a leading corporate participant in Hitler’s “death through work program;” with slave labor factories at the following death camps: Auschwitz, Buchenwald, Flossenberg, Gross Rosen, Mauthausen, Neuengamme, Ravensbruck, & Sachsenhausen
In late 1944, at the height of World War II, Siemens’ total workforce of 244,000 included 50,000 people who had been put to work against their will. The overall number of people who served as forced labor at Siemens during the war years was even higher".

Samoin yhtiö tuomittiin jokunen vuosi sitten USA:n, sekä EU:n toimesta 1,6 miljardin euron sakkoihin maailmanlaajuisesta lahjonnasta.

Jos olisin ilkeä, sanoisin, että Siemens on hyvä valmistamaan kodinkoneita, mutta kun tietää taustan, missä yhtiö testasi uuniteknologiaansa 1939-1945, niin ainakin omassa kodissani jäävät pullat paistamatta.

Käyttäjän jormamoll kuva
Jorma Moll

> ....Otin Otaniemestä metron Tapiolaan .....

ooo

Yks kaveri otti taksin, mutta poliisi käski palauttamaan sen. :-)

Käyttäjän SakariJSaarilahti kuva
Sakari Saarilahti

Länsimetron lopullinen hintalappu on kuitenkin kansainvälisessä vertailussa melko vaatimatonta luokkaa. - Länsimetron merkittävimmät edut tulevat näkyviin vasta vuosikymmenten kuluessa Espoon kaupunkirakenteen tiivistyessä.

Blogistin mieltä vaivaavat "Espoon taloutta ja palveluja uhkaavat" raideliikennehankkeet, Tallinnan tunneli tai Tukholman ilmajuna eivät tule milloinkaan toteutumaan. Miksi? - Rakentamiseen ei vain tule koskaan olemaan tarvetta, maamme väkiluku ja teollisuus huomioiden. Pääkaupunkiseudun väkiluvun tai teollisuuden tarvitseman kuljetuskapasiteetin tulisi olla kymmenkertainen, ennen kuin tunnelin rakennuttaminen Helsingin ja Tallinnan välille olisi järkevää. Oma kysymyksensä on myös se, miten motivituneita tunnelin toisessa päässä, Tallinnassa, ollaan tunnelihankkeen toteuttamiseen? Tunnelin mahdolliset edut kuuluisivat Suomelle, mutta kuka tunnelista hyötyy Tallinan päässä? Kustannusten jakaminen Helsingin ja Tallinnan kesken on mielenkiintoisen pohdinnan paikka.

Käyttäjän eskotnurminen kuva
Esko Nurminen

Sakari Saarilahti: hyvin kirjoitettu sinulta, että eivät tule toteutumaan, mutta miksi sitten maakuntavaltuusto niistä jauhaa ja seuraa aiheita? Järki taitaa puuttua. Eihän hyperloopissa kannata olla koekaniinien joukossa, jos nyt ylipäätään sellaiseen olisi tarvetta ja varaa.
Hyvä, että Jukka Kilpi tuo esille metron 2-vaiheen kalleuden.

Käyttäjän eskotnurminen kuva
Esko Nurminen

Tallinna-tunnelin kalliojätteellä voitaisiin tehdä tekosaaria. Kunhan tekosaari ei pian olisi Venäjän omistuksessa. Sieltä tykinpiiput kohti Helsingin keskustaa.
Toki tänä päivänäkin ulkomaalaiset voivat ostaa kiinteistöjä, mutta saari on erityistapaus: sinne voisi kuskata sotakalustoa huomaamatta. Varsinkin jos se sijaitsee kansainvälisellä merialueella.
Hesarissa ollut kuva oli säälittävä: hyvin korkeita kerrostaloja mitättömän pienellä maapläntillä. [Ja se pieni plänttikin täyttyisi koirien jätöksistä.]
Taitaa kuulua samaan katergoriaan kuin Marsin valtaus.

Toimituksen poiminnat