*

Koti itsenäisessä oikeusvaltiossa Kilpi kodin, oikeusvaltion ja itsenäisyyden puolesta

Pääkaupunkiseudun Raidejokeri on menneisyyden hanke

  • Sadat asukkaat ovat Espoossa nousseet vastustamaan kallista Raidejokeria, joka pirstoo lähiöitä.
    Sadat asukkaat ovat Espoossa nousseet vastustamaan kallista Raidejokeria, joka pirstoo lähiöitä.

Bussilinjan 550 tilalle on suunniteltu pikaraitiotie Raidejokeria. Tarkoitus on yhdistää Etelä-Espoo ja itäinen Helsinki junaradan mitoissa olevalla raideyhteydellä, jonka kustannukset ovat yksin Espoon osalta ainakin 100 miljoonaa euroa.

 

Samanaikaisesti maapallo on ottamassa suurta loikkaa pyörien päälle rakentuvan sähköistetyn ja automatisoidun liikenteen aikaan. Miksi meillä kuitenkin jatketaan metropäätöksen virheiden tiellä - tai paremminkin radalla? Esimerkiksi Espoo tähtää Euroopan johtavaksi innovaatiokaupungiksi, mutta tuhlaa vähenevät veroeuronsa menneiden vuosisatojen raideratkaisuihin.

 

Mielestäni  Raidejokeri on hylättävä. Säästyvillä rahoilla voidaan turvata kuntalaisten peruspalveluja -  tai vaikka alentaa veroprosenttia. Bussilinjan 550 tarjoamaa palvelua on myös kehitettävä. Siinä voitaisiin nopeasti ottaa käyttöön uusin sähköbussiteknologia. Myös linjan reittiä ja aikataulua on tarkistettava niin, että sujuvuus paranee ja turha ruuhkissa ja välipysäkeillä seisoskelu jää pois.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (9 kommenttia)

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Pyörien päällä ne kiskopelitkin kulkevat ja usein vieläpä sähköistetysti ja automatisoidusti - ehkäpä tämä riittääkin blogin analyysiksi.

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän JukkaKilpi kuva
Jukka Kilpi

Olet tietysti oikeassa, mutta se sähköinen ja automatisoitu kumipyöräbussi kulkee lähemmäs kotiovea ja matkan päätepistettä. Ja maksaa murto-osan kiskopelin hinnasta.

Käyttäjän Luntatupaan kuva
Pertti Väänänen

Kerrankin kuuluu Suomesta järjen ääni! Kilpi kirjoittaa asiaa plokissaan. Sähköbussit ovat tulevaisuutta.

Södertäljessä ollaan aloittamassa sähköbussikokeilua, eikä kyse ole suinkaan mistään johdinbussista!

Suomessa monin paikoin vallalla oleva kiskoliikennehysteria on pelkkää rahantuhlausta.

Käyttäjän yorka kuva
Atte Rätt

Miten tihennät viiden minuutin välein kulkevaa bussilinjaa? Miten saat bussiin mahtumaan yhtä paljon väkeä, kuin pikaratikkaan? Miten nopeutat kulkua, kun pitää körötellä samoja teitä autojen seassa? Miten reagoit ylipäätään siihen, että linjan varrelle muuttaa seuraavien vuosien aikana valtava määrä asukkaita jo pelkästään kaavoituspäätöksistä johtuen, ja 550 on jo nykyään aivan tupaten täynnä? Miten sähköistäminen tai automatisointi ratkaisee näistä mitään?

Käyttäjän JukkaKilpi kuva
Jukka Kilpi

Pistän lisää busseja liikenteeseen, lisää linjoja ja lisää bussikaistoja. Ajelepa 550:llä, se ei ole mikään pikalinja vaan seilaa Pitäjänmäen maitolaituritkin ja seisoo turhaan välipysäkeillä kuljettajan odottaessa sallittua lähtöaikaansa.

Käyttäjän yorka kuva
Atte Rätt

Olen ajellut 550:lla päivittäin siitä päivästä lähtien, kun linja laitettiin liikkeelle. Se on nimenomaan pikalinja aiempaan tilanteeseen verrattuna, jolloin jouduin kulkemaan kolmen vaihdon kautta Roihuvuoresta Pohjois-Tapiolaan, missä meni pahimmillaan puolitoista tuntia. Nyt asun Oulunkylässä, ja kuljen täältä Leppävaaraan edelleen 550:lla. Onkin kätevää, että linja kulkee kaikki maitolaituritkin, koska muuten joutuisi kikkailemaan vaihtojen kanssa, missä menisi liikaa aikaa.

Suorempaa reittiä kulkee esimerkiksi 554, mutta se kulkee vain 20 minuutin välein, ja ruuhka-aikana seisoo Kehä I:llä autojen seassa, mikä on paljon raivostuttavampaa kuin pikkupysäkkien kiertely. Lisäksi vaikuttaisi käyttäjämäärien perusteella siltä, ettei tuolle suoralle reitille ole paljonkaan kysyntää.

Mitä siihen pysäkeillä seisomiseen tulee, niin ainoastaan silloin tällöin 550 seisoo Hämeenlinnanväylän pysäkillä maksimissaan pari minuuttia. Kuskin vaihto tapahtuu tyypillisesti Vihdintien liikenneympyrän paikkeilla, eikä siinäkään mene paria minuuttia pitempää.

Käyttäjän markok kuva
Marko Kivelä

Olisi tietysti hyvä, että kun valtuutettu tekee ehdotuksiaan oikein median kautta, hän myös tutustuisi kunnolla asiaan mitä hän ajaa. Sähköbusseja on kokeiltu Espoossakin ja niitä taitaa olla koko ajan liikenteessä. Ne kuitenkin vastaavat vähän toisenlaiseen tarpeeseen kuin minkä takia raide-jokeria suunnitellaan. 550:n ongelmana on matkustajakapasiteetin rajallisuus ja siihen ei ajoneuvon energalähteen muutoksella voida vaikuttaa. Tarvitaan siis kapasiteetiltaan suurempi ratkaisu. Tällä hetkellä paras sellainen on pikaraitiotie. Voi olla, että tuolle olisi löydettävissä vaihtoehto, mutta Kilven tarjoama ratkaisu ei sellainen ole.

Käyttäjän JukkaKilpi kuva
Jukka Kilpi

Hitler ja Stalinkin jo aikoinaan totesivat raideliikenteen matkustajakapasiteetin ylivoimaiseksi: 60 ihmistä härkävaunuun ja ovet kiinni! Ei vain tainnut olla kovin asiakas- ja asukaslähtöistä.

Insinöörilähtöisten kapasiteettilaskelmien sijasta asiat pitää ratkaista asukkaiden ja käyttäjien ehdoilla.

Käyttäjän KristaBister kuva
Krista Bister

Menneisyyden hanke? Tässä puheenvuorossa haisee todella pahasti autoaan palvovien porvariespoolaisten äänenkalastelu järkevien ajatusten kustannuksella. Mainitsisin miksi raideliikenne on niin paljon parempi vaihtoehto, mutta Atte Rätt teki sen jo.

Toimituksen poiminnat